home wat is beeldkraken nieuwsbrief blog contact
module overzicht
Vakgebieden
filters
speel de quiz

Nee is nee

C
CKV |
G
geschiedenis |
M
maatschappij |
N
Nederlands

Achtergrondinformatie


Naast de kleedkamer van je sportvereniging staan twee snoepautomaten, tussen je favoriete tv-programma's komt een snoepreclame voorbij en in het bushokje hangt een levensgrote poster van de nieuwste frisdrank. Het zijn zomaar wat voorbeelden van reclame die je vaak tegenkomt. In je directe omgeving word je eigenlijk steeds weer verleid om ongezonde dingen te eten en te drinken. 

 

Al die reclame voor zoet en vet eten maakt het niet makkelijker om van chips, chocolade, frisdrank en snoep af te blijven. Maar om fit en gezond te blijven is het wel nodig om deze ongezonde, dikmakende producten zoveel mogelijk te laten staan.

 

Als je meer energie via het eten binnenkrijgt dan dat je energie verbrandt tijdens het bewegen, neemt je gewicht namelijk toe. Met andere woorden: je word dik als je meer eet dan je verbrandt door te bewegen. 

 

Bij steeds meer volwassenen is dit het geval. Zij eten te veel en bewegen te weinig. Bijna de helft van de volwassen Nederlanders is te zwaar. Maar ook bij kinderen komt overgewicht steeds vaker voor. In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht.

 

Te zwaar zijn maakt bewegen moeilijker en is niet goed voor je gezondheid. Kinderen met overgewicht hebben later een grotere kans om bepaalde ziektes te krijgen, zoals diabetes.

 

Deze afbeelding is een advertentie van SIRE uit 2005. Het doel van de afbeelding is om aandacht te besteden aan het probleem van overgewicht bij kinderen en om ouders zich verantwoordelijk te laten voelen voor de gezondheid van hun kind. Ze mogen best wat vaker ‘nee’ zeggen.