De leerlingen van de Roncalli Mavo in Rotterdam krijgen – net als zoveel jongeren – elke dag heel wat beelden te verwerken. Tijdens een les Beeldkraken leren ze stil te staan bij die stortvloed aan beelden en goed te kijken naar wat ze nu eigenlijk zien. En dat is best even wennen!

Wat valt er te vertellen over de gezichtsuitdrukking van de linker persoon op de poster? Wat zie je allemaal op de achtergrond? En wat kun je vertellen over de kleuren die zijn gebruikt? Met vragen als deze kijken de meisjes en jongens van MAVO-4 aandachtig naar een oude reclameposter van sigarettenmerk Roxy.

Het is best wennen voor ze, dat benoemen van wat ze precies zien op een afbeelding. In eerste instantie vinden ze het maar een beetje vreemd, dat hele begrijpend kijken met Beeldkraken. Want wat is nu eigenlijk het nut van het beschrijven van de mimiek van een persoon op een reclameposter?

Stil staan bij beeld

Pas nadat ze eens uitgerekend hebben hoeveel filmpjes en foto’s ze naar schatting al gezien hebben die morgen – en dat zijn er heel wat – gaan ze inzien dat even stilstaan bij al dat beeld helemaal niet verkeerd is.

“Er kan zoveel meer in een beeld zitten, dan je eigenlijk denkt dat er inzit.”

leerling Roncalli Mavo

Want in elke afbeelding zit een boodschap. Zit een verhaal, een idee of een mening. Vaak word je onbewust aangespoord iets te ondernemen, je mening te veranderen of iets te kopen. Door goed te kijken, of eigenlijk door goed na te denken over wat je ziet, kun je de boodschap van een afbeelding achterhalen.

Samen ontdekken

Door het klassikaal beantwoorden van een set van vijftien vragen komen de leerlingen er samen achter wat de bedoeling van de maker is geweest met het beeld. Bovendien zien ze welke middelen de maker heeft gebruikt om zijn boodschap over te brengen.

Zo zijn de zachte, romantische kleuren van de reclameposter van het sigarettenmerk er niet voor niets en doet de omgeving je bewust aan een mooie zomerse vakantiedag denken. En dat lachende gezicht, met die prachtige witte tanden en stralende ogen van de linker persoon op de poster van Roxy? “Dat is natuurlijk om te vertellen dat je mooi en verliefd kunt zijn, als je maar hun pakje sigaretten koopt,” zegt een leerling!

“Het is goed dat ze bewust kijken naar een afbeelding. Dat ze zien “o, ja, er zit echt een verhaal in, een boodschap.”

Catherine Kuyl, docent CKV Roncalli Mavo