Scrollen, liken, appen, swipen, streamen, gamen en subscriben: online media zijn onlosmakelijk verbonden met je offline leven. Je schakelt van ervaringen op het scherm naar de wereld om je heen, en weer terug. Om contact te maken en op de hoogte te blijven. Om te leren of te ontspannen. Alleen maar leuk? Of niet?

Online media kunnen je helpen het beste uit jezelf te halen. Health-apps en slimme horloges geven inzicht in je gezondheid. Van stappentellers tot slaaptrackers. De beste versie van jezelf door de virtuele personal trainer en helemaal zen na een aflevering van je favoriete serie. Je ontmoet mensen van over de hele wereld via sociale media en door online tutorials leer je een nieuwe hobby.

Maar media kunnen ook veel van je vragen. De druk om altijd bereikbaar te zijn kan leiden tot stress. Soms voel je je minder goed, omdat je je leven via sociale media vergelijkt met dat van anderen. Of je krijgt te weinig beweging na een lange dag werken achter een scherm. Af en toe ben je niet te stoppen en verlies je jezelf tot in de late uurtjes in het gamen of bingewatchen. Met een slaaptekort als resultaat.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november 2020) kun je uitvinden hoe je media kunt gebruiken om gezond te blijven en het beste uit jezelf te halen. Dat is voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand.

TIPS

Hieronder geven we je een aantal tips om in de klas te gebruiken tijdens de Week van de Mediawijsheid (of daarna).

Mediamasters

Ben je leerkracht van groep 7 of 8? Doe dan mee met MediaMasters! MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale)
media. Door het spelen van de game bouwen leerlingen
basiskennis op over mediawijsheid. Wie wordt de meest mediawijze klas van Nederland? Ga nu naar www.mediamasters.nl en schrijf je in.

Altijd Online

Vraag eens aan jouw leerlingen wat ze als eerste doen als ze ’s ochtends hun ogen opendoen. Grote kans dat ze, net als miljoenen andere jongeren, als eerste de berichten op hun telefoon checken. De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Scrollen, swipen, liken en appen: allemaal leuk – of niet altijd? Deze module past perfect bij het thema van de Week van de Mediawijsheid: jouw digitale balans heb je zelf in de hand!

Ga naar de module ‘Altijd online’ en laat leerlingen de bijbehorende quiz spelen.

Beter in je broekzak

Tegenwoordig hebben we steeds meer elektronische apparaten om ons heen, zo ook in het verkeer. Sommige functies van die apparaten zorgen ervoor dat je veiliger bent in het verkeer, bijvoorbeeld een navigatiehulp. Maar er zijn ook veel functies op smartphones die je juist afleiden van wat er in het verkeer gebeurt. En dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
 
Ga naar de module ‘Beter in je broekzak’ over smartphonegebruik in het verkeer.

Het sneeuwbalgevecht

Of het nu om feesten, ludieke bijeenkomsten, rellen of demonstraties gaat, nooit in de geschiedenis was het zo gemakkelijk om snel een grote groep mensen bij elkaar te krijgen als nu. Dit komt door de ongelofelijke groei van sociale media. In de winter van 2013 werd een oproep via Facebook gedaan om sneeuwballen te gaan gooien in het Bredase Valkenbergpark. Het evenement, met de dubbelzinnige naam ‘Project Snowball’, trok tussen de 600 en 700 mensen voor een winters gevecht in het park.

Bespreek de kracht van sociale media met de module ‘Het sneeuwbaleffect’.

In je eigen bubbel

Er wordt door sociale media en zoekmachines heel veel informatie verzameld over jouw (online) gedrag. Met al die informatie is het makkelijk om datgene aan jou te laten zien wat bij jou past, waardoor je online eigenlijk meer van hetzelfde te zien krijgt. Je kunt dan in een zogenaamde ‘filterbubbel’ terechtkomen, waarin je weinig of geen verhalen te zien krijgt van mensen die heel anders zijn en denken dan jij.
 
Ga naar de module ‘In je eigen bubbel’ over de filterbubbel en sociale media.

Gemeen spel

Door de anonimiteit en de afstand die internet biedt, is cyberpesten soms harder dan echt pesten. De pesters zien de lichamelijke en emotionele reactie van het slachtoffer niet. Daardoor kunnen de pesters zich nog minder inleven in de gevoelens van het slachtoffer en durven zij meer. SIRE kwam in 2006 met een campagne tegen digitaal pesten, waarbij ze ouders opriepen mee te kijken op chatsites.

Start de module ‘Gemeen spel’ over digitaal pesten.