Is je collega ziek en is het aan jou om de les over te nemen? En heb je geen kaas gegeten van het te geven vak? Met de lesmodules van Beeldkraken van de Atlas Van Stolk bereid je in no-time een effectieve, activerende les voor.

Beeldkraken is in eerste instantie bedoeld om leerlingen mediawijzer te maken. Maar de website is tegelijkertijd een goudmijn voor docenten die snel een zinvolle les willen voorbereiden.

Als het moet, kun je zelfs in minder dan vijf minuten een les voorbereiden! Een leuke en leerzame les welteverstaan, met veel afwisseling tussen praten, kijken, luisteren en doen.

Je opvanguur snel voorbereid

Okee, het is pauze en je hebt straks een opvanguur met die pittige klas H3C. Tussen koffie en boterham in heb je een niet meer dan vijf minuten om je opvangles voor te bereiden. Hoe pak je dat aan?

Heel simpel: open Beeldkraken en kies één van de afbeeldingen uit. Dit kan een afbeelding zijn die je mooi of interessant vindt, of eentje die goed aansluit bij een thema dat je wilt bespreken, zoals ‘verstedelijking’, ‘social media’ of ‘immigratie’. De thema’s tik je in de zoekbalk in.

Nu je een afbeelding hebt gekozen, lees je de achtergrondinformatie door. Daarna kies je op dezelfde pagina een opdracht uit bij VERWERKING. Je les is nu voorbereid!

Werk- en antwoordbladen

Wil je graag iets meer tijd aan je voorbereiding besteden, dan kun je het antwoordblad doornemen en eventueel afdrukken. Hiervoor dien je een account aan te maken en in te loggen.

Ook is het mogelijk om de werkbladen bij INTRO te printen, zodat de leerlingen bij de start van de les eerst zelfstandig aan de slag kunnen.

In dit instructriefilmpje leggen we de werkwijze van Beeldkraken nog eens kort uit.

Een les overdragen

Andersom kan natuurlijk ook: dat je met Beeldkraken heel vlot je eigen les overdraagt aan een collega. Zodat je zeker weet dat die les nuttig besteed wordt, zonder dat je collega daar veel werk voor hoeft te doen.

‘”Mijn collega kon makkelijk de les overnemen met Beeldkraken. De klas is de hele les mooi bezig geweest.”

Catherine Kuil, Roncalli MAVO Rotterdam

En weet je nu wat het allerfijnst is? Dat leerlingen het écht leuk vinden om eens goed naar een afbeelding te kijken. Voordat je het weet zit je met die pittige H3C in een boeiend gesprek verwikkeld over wat de maker nu precies met die poster, foto of spotprent wilde vertellen!